Page content

Met welke hartslag moet ik sporten voor vetverbranding?

Met welke hartslag moet ik sporten voor vetverbranding?

Val je meer af als je met een lagere hartslag sport?

Nee, je zal niet meer vet verbranden als je met een lagere hartslag sport. Als je wilt afvallen moet je kijken naar de hoeveelheid calorieën dat je verbruikt en inneemt en niet zozeer de manier waarop je de calorieën verbrand.
Dit is een zeer hardnekkige mythe die zeer moeilijk te ontkrachten blijkt. De oorsprong ligt bij onderzoeken die mis geïnterpreteerd zijn.

Vetverbranding en hartslag

Als je sport met een hogere hartslag ga je inderdaad meer koolhydraten verbruiken en minder vet.
Sport je met een lagere hartslag, dan ga je meer vetverliezen en minder koolhydraten.
Dus je verliest toch meer vet door te bewegen met een lagere hartslag? Nee, je moet naar het groot plaatje kijken.

Hogere hartslag Lagere hartslag
Meer koolhydraten verbruiken Minder koolhydraten verbruiken
Minder vet verbruiken Meer vet verbruiken

Ooit na het sporten ga je iets eten. Al is dit bij wijze van spreken drie dagen later, ooit ga je een maaltijd eten. Wat kan een maaltijd nu allemaal bevatten van nutriënten: eiwit, vezels, vet, koolhydraten, alcohol, vitaminen, mineralen,  bioactieve stoffen,… .
Om de uitleg simpel te houden nemen we de twee nutriënten uit waar het hier rond draait: vet en koolhydraten.

In ons lichaam is de koolhydraatvoorraad gelimiteerd. Je moet het als een emmer zien. We kunnen niet oneindig veel koolhydraten opslaan. Eet je meer koolhydraten dan dat er in het vat kunnen, dan zullen de koolhydraten naar vet omgezet worden.
Onze vet voorraad kan (jammer genoeg) oneindig groot zijn. Denk maar aan mensen die meer dan 180 kilo wegen.

Als je met een hogere hartslag gesport hebt zal onze emmer koolhydraten in ons lichaam voor een groot deel leeg zijn. Indien we met een lagere hartslag sporten zal onze emmer met koolhydraten nog voor een groot deel gevuld zijn. Wanneer je met een lagere hartslag gesport hebt zal je wel meer vet verloren zijn tijdens het sporten dan bij een hoge hartslag.

vetverbranding en hartslag laag vs hoog

De gele balk is de voorraad koolhydraten (Kh) in het lichaam en de bruine driehoeken zijn de hoeveelheid vet in ons lichaam.
Als je een maaltijd eet zullen de koolhydraten die we eten naar de koolhydraatvoorraad gaan. Vet in de voeding wordt opgeslagen als vetmassa in het menselijk lichaam.

vetverbranding hartslag na maaltijd

Als je gesport het met een hoge hartslag, is onze emmer met koolhydraten niet zo vol en kunnen bijna alle koolhydraten opgeslagen worden in de emmer. Als je gesport hebt met een lage hartslag,  is onze emmer koolhydraten nog erg vol en zullen de meeste koolhydraten er dus niet in kunnen. Bijgevolg worden de koolhydraten die niet meer in de emmer passen opgeslagen als vetmassa.

hoe hoog moet hartslag zijn voor afvallen sport

Alhoewel je dus meer vetmassa verloren hebt tijdens het sporten met een lagere hartslag, zal je na een maaltijd meer vet opslaan dan bij het sporten met een hoge hartslag.

vetverbranding hartslag hoeveel

Dus hoge hartslag of lage hartslag om vet te verbranden?

Uiteindelijk is de totale hoeveelheid calorieën die je verbruikt hebt met het sporten dat belangrijk is om te bepalen hoeveel vet je verloren hebt en niet de manier waarop. Of je nu een lage hartslag of hoge hartslag hebt, is dus op vlak van afvallen niet belangrijk.
Sport jij dus liever intensief en verbruik je zo bijvoorbeeld in 30 minuten 300 kcal, dan is dat niet slechter of beter dan iemand die rustiger sport en in één uur 300 kcal verbruikt.
Wil je zoveel mogelijk vet verliezen met het sporten? Zorg er dan voor dat je veel calorieën verbruikt door te bewegen.
1 kilo vet is 7000 kcal en daar moet je al fiks voor sporten. Kies dus bij voorkeur een sport die je graag doet! 💪

Hmm, soms hou je het gewoon beter bij wandelen als je dat liever doet! 🙈

Vragen? Aarzel dan zeker niet om deze hieronder te stellen!

Comment Section

0 reacties op “Met welke hartslag moet ik sporten voor vetverbranding?

Plaats een reactie