Havermoutpap - eiwitrijk
10 april 2020 
in Ontbijt
2 min. leestijd

Havermoutpap - eiwitrijk

Deze havermoutpap is zeer verzadigend en gezond en enorm lekker!
Ik eet het 70% van de tijd als ontbijt rond 5-5.30u en mijn volgende maaltijd is pas tussen 11-14u en heb altijd veel energie. Dat ligt natuurlijk voor een groot deel aan de gewoonte die ik opgebouwd hebt, maar een goed vullend ontbijt helpt natuurlijk ook al heel wat!
Ik maak het meestal de avond ervoor klaar en zet het in de frigo. ’s Ochtends moet het dan gewoon nog 3-4 minuutjes in de microgolf en het is klaar! 😃

Benodigdheden (voor 1 persoon)

√ 40 gram havermout
√ 30g whey (eiwitpoeder)
√ 250 ml magere melk
√ 150 gram fruit (ongeveer 1 stuk fruit)

Bereidingswijze

Doe de havermout en de whey in een kommetje (zorg ervoor dat die groot genoeg is). Er zijn heel wat smaken die lekker zijn in de havermoutpap: chocolade, cookies, amandel, vanille, capuccino,… . Roer eens met een lepel door de havermout en eiwitpoeder en voeg er de magere melk aan toe. Roer het geheel goed zodat er geen klontertjes meer van de whey inzitten. Voeg er 1 stuk fruit (150g) aan toe naar keuze.
Ik wissel meestal af tussen: appel, peer, rode vruchten mengeling, frambozen, aardbeien, ananas. Je kan gerust ook bij appel wat kaneel toevoegen bijvoorbeeld.
Zet het 3-4 minuten in de microgolf tot wanneer de melk kookt of het een stevig korstje gekregen heeft bovenaan.

Voedingswaarde eiwitrijke havermoutpap (40g havermout)

Energie (kcal) Eiwit (g) Koolhydraten (g) Vet (g)
Voedingswaarde per portie 412 37 54 5

Voedingswaarde eiwitrijke havermoutpap (30g havermout en 200 ml magere melk)

Als je 30g havermout, 30g whey, 200 ml magere melk en 150g fruit gebruikt, is het de onderstaande voedingswaarde.

Energie (kcal) Eiwit (g) Koolhydraten (g) Vet (g)
Voedingswaarde per portie 359 34 46 4

Varianten

Als alternatief voor magere melk, kan je bijvoorbeeld sojamelk of amandelmelk nemen waar geen lactose inzit.
Je kan eventueel amandelpoeder of kokospoeder of amandelschilfers er als topping op doen. Natuurlijk brengt dit wel wat extra calorieën aan.
Je kan bijna eindeloos variëren en combineren tussen verschillende soorten fruit en whey smaken.

havermoutpap met aardbeien

havermoutpap met peer en amandelschilfers

Over de schrijver
Kevin is diëtist en gespecialiseerd in vetverlies met een langetermijnvisie. Zijn doelstelling is om iedereen een gezond lichaamsgewicht te laten bereiken en dit op een aangename, moeiteloze manier stabiel te blijven houden. Zijn hobby's zijn krachttraining, lopen, wandelen en trektochten. Hij maakt graag tijd om samen met zijn vrouw en dochters quality time te hebben.
Reactie plaatsen
gratis afvallen

Gratis afvallen!

Wil jij graag afvallen en jouw lichaamsvet stabiel blijven houden op lange termijn?
Dan is duurzaam vetverlies iets voor jou!

Wij hebben alle gratis informatie samengebundeld om jou op weg te helpen!

gratis afvallen