Krieken plattekaastaart - eiwitrijke versie
05 april 2020 
in Gebak
2 min. leestijd

Krieken plattekaastaart - eiwitrijke versie

Deze krieken plattekaastaart is erg eiwitrijk (door het eiwitpoeder en de platte kaas) en vezelrijk (door de havermout).
De extra eiwitten en vezels zorgen ervoor dat het veel meer verzadigd dan een andere taart en ook wat gezonder is.
Zo kan je deze taart gerust eten als ontbijt of avondmaal (als je ’s middags een maaltijd gegeten hebt met veel groenten bijvoorbeeld).

Klik hier voor dit recept van de Krieken plattekaastaart met suiker.
Klik hier voor dit recept van de Krieken plattekaastaart met zoetstof.

Benodigdheden

Bodem

√ 120g havermout
√ 40g bloem
√ 1 ei
√ 20g cacaopoeder
√ 2 eetlepels maïsolie
√ 2 eetlepels magere melk
√ 50g suiker
√ 1 snuifje zout

Laagje platte kaas

√ 500g magere platte kaas
√ 3 eieren
√ 100g whey (eiwitpoeder)
√ 2 eetlepels citroensap

Laagje krieken

√ 1 bokaal krieken
√ 10g gelatine blaadjes (±5 blaadjes)
√ enkele koffielepels stevia kristalpoeder

Bereidingswijze

Doe de havermout in een cutter en vermaal het fijn, totdat je een soort havermoutmeel gekregen hebt.
Doe de havermoutmeel en de bloem in een mengkom en voeg de cacaopoeder, suiker, maïsolie, melk, zout en ei aan toe.
Meng alles goed en kneed tot een bol. Indien het deeg nog te droog is kan je 0,5 – 1 eetlepel magere melk toevoegen.
Laat het deeg even rusten in de frigo (een klein halfuurtje).
Neem een springvorm en verspreid het deeg over de bodem door het deeg te ‘masseren’ met je vingers.

Splits de eieren en doe de eidooiers in een mengkom samen met de platte kaas, whey (eiwitpoeder) en 2 eetlepels citroensap.
Kies naar smaak een soort eiwitpoeder. Ik heb graag chocolate cookies smaak erbij, maar vanille smaak zou ook goed zijn bijvoorbeeld.
Klop het platte kaas mengsel eens goed op met een garde of mixer zodat het luchtiger wordt van structuur.
Klop de eiwitten stijf en spatel het voorzichtig door het platte kaas mengsel.

Doe het platte kaas mengsel in de springvorm over het deeg en zet in de oven op 170°C voor ± 30-40 minuten.

Doe de krieken en het sap uit de bokaal en in een kookpot.
Laat de blaadjes gelatine even weken in koud water.
Breng aan de kook en voeg wat stevia kristalpoeder toe (naar smaak). Zelf heb ik graag dat het wat zuur is, dus ik voeg meestal niet veel toe.
Knijp de blaadjes gelatine uit en doe ze in de zachtjes kokende krieken. Meng goed en doe de krieken over de gebakken platte kaas taart.
Laat alles afkoelen en opstijven in de frigo voor 3-4 uren. Ontvorm de taart en ga met een spatel zachtjes rond de taart.
Schep/schuif ze op een taartplateau en laat het jou smaken! 😃

Voedingswaarde

Energie (kcal) Eiwit (g) Koolhydraten (g) Vet (g)
Voedingswaarde per 1/12 stuk 182 15 20 5

Variant

Je zou in plaats van krieken ook een ander soort fruit erop kunnen doen, zoals ananas of een appel in schijfjes etc.

Over de schrijver
Kevin is diëtist en gespecialiseerd in vetverlies met een langetermijnvisie. Zijn doelstelling is om iedereen een gezond lichaamsgewicht te laten bereiken en dit op een aangename, moeiteloze manier stabiel te blijven houden. Zijn hobby's zijn krachttraining, lopen, wandelen en trektochten. Hij maakt graag tijd om samen met zijn vrouw en dochters quality time te hebben.
Reactie plaatsen
gratis afvallen

Gratis afvallen!

Wil jij graag afvallen en jouw lichaamsvet stabiel blijven houden op lange termijn?
Dan is duurzaam vetverlies iets voor jou!

Wij hebben alle gratis informatie samengebundeld om jou op weg te helpen!

gratis afvallen