Gezonde pizza met tonijn
29 oktober 2020 
4 min. leestijd

Gezonde pizza met tonijn

Wie eet er nu niet graag pizza? Wel, deze gezonde pizza met tonijn bevat weinig calorieën, maar veel belangrijker 😁…. het is ook enorm lekker!
Het deeg bevat met zijn 230 kcal per 100 gram ongeveer evenveel  calorieën als een bloemkoolbodem, maar het is wel zo krokant en lekker als een echte pizza!
De gezonde pizza bevat ongeveer de helft van de calorieën per 100 gram dan de klassieke pizza die je kan kopen in de winkel of bestellen.

Gezonde pizza met tonijn

Met deze benodigdheden maak je 1 grote plaat pizza of 1 dikkere ronde pizza. Meestal maak ik drie pizza’s in één keer klaar en vries stukken in. Zo heb je altijd een kant en klare lekkere en gezonde pizza in de diepvries zitten!

√ 105 gram witte bloem
√ 55 gram volkorenbloem
√ 105 ml water
√ 1 eetlepel olie
√ 4 gram korrelgist (1/2 eetlepel)
√ 425 gram vegetarische tomatensaus
√ 1 rode paprika
√ 6 champignons
√ 1 kleine ajuin
√ 1 blik tonijn in eigen nat (± 155 gram)
√  70 gram geraspte mozzarella
√ Eventueel: oregano, zout en peper

gezonde pizza met tonijn recept

Voor de bereidingswijze van de vegetarische tomatensaus verwijs ik naar het recept.
Ik raad aan om de saus net wat meer te kruiden dan dat je normaal zou doen bij een tomatensaus.

Pizzadeeg maken

Je kan het pizzadeeg maken met de meeste broodbakmachines of in een keukenrobot. Maar je kan het pizzadeeg ook met de hand maken.
Doe de witte bloem, volkorenbloem, olie, water en korrelgist bij elkaar in een grote kom. Kneed alles goed door elkaar tot je een mooi samenhangend geheel krijgt.
Maak een mooi bolletje van het deeg en dek het deeg af met een propere keukenhanddoek. Laat het deeg voor 90 minuten rusten op een warme plaats (niet te warm anders sterft het gist, ideaal is een 27°C).
Snij een bakpapier uit ter grootte van jouw bakplaat of gebruik een herbruikbare bakmat. Bestuif de bakmat of het bakpapier met wat bloem.
Rol met een deegrol het deeg uit (op de bakmat of bakpapier) tot wanneer je de gewenste vorm (rond of vierkant) bereikt hebt.

Ik maak meestal uit praktische overweging plaatpizza’s, die kan ik dan in rechthoeken snijden en invriezen. Plaatpizza’s zijn ook groter waardoor het deeg wat dunner is, maar je er wel veel meer beleg op kan doen! Meer pizza dus voor dezelfde hoeveelheid calorieën! 😉
Een echte Italiaan gebruikt enkel zijn handen en vingers om het deeg uit te rollen, maar ik gebruik zoals een echte Vlaming een deegrol! 🙈

Verwarm de oven op 230°C en zet de bakplaat (zonder pizza) al in de oven. Zo kan deze de temperatuur van de oven al aannemen.
Gebruik (indien mogelijk) de pizza functie in de oven = hete lucht in combinatie met onder verwarming. Zo krijg je een krokantere bodem.

Pizza beleggen

Bij voorkeur snij je de groenten op voorhand, zo kan je van zodra jouw deeg uitgerold is, de pizza beleggen.
Zorg ervoor dat de groenten niet te nat zijn (indien nodig even drogen met een handdoek) en de stukken niet te groot zodat ze tijdig garen in de oven.
De ajuin doe ik altijd in ringetjes en de paprika snij ik in dunnen repen. De champignons snij ik in plakjes.
Ik raad aan om de pizza eerst met de saus in de oven te zetten zonder beleg. Ik vond dat dit het krokantste en beste effect heeft, anders bakt de kaas soms al te snel bruin voor de bodem goed doorbakken is.

Leg de pizza op de warme bakplaat en bak voor ± 10 minuten.
Haal hierna de pizza eruit en beleg ze met de groenten en tonijn. Bestrooi met oregano naar smaak en werk af met de geraspte mozzarella.
Zet de pizza terug in de warme oven (230°C) en bak nog eens ±10-15 minuten tot de pizza mooi krokant is en de kaas een bruin korstje gevormd heeft.

Geniet van je heerlijk gezonde pizza, caloriearmer, maar minstens even lekker! 😊

Voedingswaarde per 100 gram
Energie (kcal)132
Eiwit (g)8,7
Koolhydraten (g)17,7
Vet (g)2,8

De borden hebben een diameter van 26 cm.

⅙ van een pizza (±160 gram)

Voedingswaarde ⅙ van pizza (± 160 gram)
Energie (kcal)208
Eiwit (g)13,7
Koolhydraten (g)28,0
Vet (g)4,5

pizza gezond caloriearm laag in kcal portie 200 kcal

Ik raad aan om naast pizza altijd groenten te eten, zo zit je met minder pizza meer verzadigd.
Een heerlijk slaatje naast pizza waardeert de pizza trouwens enkel op!

Ik eet er regelmatig rauwe groenten naast, maar een heerlijke winterse knolselder salade is ook lekker!

pizza met extra groenten

Je kan deze pizza zelf invriezen. Haal hem daarvoor 5 min vroeger uit de oven en vries hem in. Bij het opnieuw verwarmen haal je hem diepgevroren uit en leg je hem zo op de bakplaat. Bak voor ± 5-10 minuten en je hebt weer een heerlijke pizza!

Over de schrijver
Kevin is diëtist en gespecialiseerd in vetverlies met een langetermijnvisie. Zijn doelstelling is om iedereen een gezond lichaamsgewicht te laten bereiken en dit op een aangename, moeiteloze manier stabiel te blijven houden. Zijn hobby's zijn krachttraining, lopen, wandelen en trektochten. Hij maakt graag tijd om samen met zijn vrouw en dochters quality time te hebben.
Reactie plaatsen
gratis afvallen

Gratis afvallen!

Wil jij graag afvallen en jouw lichaamsvet stabiel blijven houden op lange termijn?
Dan is duurzaam vetverlies iets voor jou!

Wij hebben alle gratis informatie samengebundeld om jou op weg te helpen!

gratis afvallen