Kriekenbrood met marsepein
03 december 2021 
in Gebak
3 min. leestijd

Kriekenbrood met marsepein

Dit heerlijk kriekenbrood met marsepein is gezonder en caloriearmer dan een klassiek feestelijk brood.
Het blijft uiteraard wel kcalrijker dan een kom soep, dus eten van dit brood doe je met verstand (geniet er bewust van   ).

Benodigdheden (10 porties van 211 kcal)

√ 325 gram bloem
√ 10 gram bloem om het werkblad te bestuiven tijdens het uitrollen
√ 1 eetlepel olijfolie
√ 4 gram korrelgist (1,5 koffielepels)
√ ½ appel  (± 75 gram e)
√ 1 kippenei
√ 25 gram poedersuiker
√ 100 ml magere melk
√ ½ bokaal krieken (175 gram e)
√ 75 gram marsepein
√ 15 gram amandelschilfers
√ Eventueel: kaneel

Bereidingswijze

Was en ontklok de appel en rasp hem fijn.
Doe de bloem, olie, korrelgist, kippenei, magere melk, poedersuiker en geraspte appel bij elkaar en kneed tot een mooi deeg.
Bol het deeg op en laat het onder een handdoek 1 - 1,5 uur rijzen. 

Lek de krieken uit zodat het overtollige vocht weggelopen is en snij de marsepein in kleine stukjes.

Rol het deeg uit tot een rechthoekige vorm (dit doe je het best boven een bakpapier of herbruikbaar bakvel). Verspreid de krieken, marsepein en amandelschilfers erover. Bestrooi (indien gewenst) met kaneel. Rol het deeg dicht en leg de rol met bakvel op een bakplaat.
Leg er een handdoek over en laat het deeg ± 1 uur rijzen.

Bak in de oven op 160°C gedurende ± 25 minuten. Gebruik eventueel een matige injectie van stoom om een nog krokantere korst te hebben.

Laat het brood uitdampen op een rooster.

kriekenbrood met marsepein gezond en kcalarm recept lekker

Meestal maak ik onmiddellijk 2 broden en vries sneetjes in. Eens kort bevochtigen en terug in de oven opwarmen en je hebt terug een lekker stukje kriekenbrood.

Voedingswaarde kriekenbrood met marsepein per 100 gram

Voedingswaarde per 100 gram
Energie (kcal)251
Eiwit (g)7,8
Koolhydraten (g)39,9
Vet (g)6,1
Vezels (g)3,6

Voedingswaarde kriekenbrood met marsepein per portie

Portie van 211 kcal

Dit komt overeen met ongeveer ⅒ van het brood.
Dit is voor velen een goede hoeveelheid om als tussendoortje te eten.

Portie van 84 gram
Energie (kcal)211
Eiwit (g)6,6
Koolhydraten (g)33,5
Vet (g)5,1
Vezels (g)3,0

Portie van 527 kcal

Dit komt overeen met ongeveer ¼  van het brood.
Dit is voor velen een goede hoeveelheid om als hoofdmaaltijd te nemen.
Ik raad wel aan om ervoor bijvoorbeeld wat soep te drinken (indien het als avond- of middagmaal is). Zorg ervoor dat de andere maaltijden die dag voldoende eiwit bevatten ook vermits deze maaltijd niet zo eiwitrijk is.

Portie van 210 gram
Energie (kcal)527
Eiwit (g)16,4
Koolhydraten (g)83,7
Vet (g)12,9
Vezels (g)7,5
Over de schrijver
Kevin is diëtist en gespecialiseerd in vetverlies met een langetermijnvisie. Zijn doelstelling is om iedereen een gezond lichaamsgewicht te laten bereiken en dit op een aangename, moeiteloze manier stabiel te blijven houden. Zijn hobby's zijn krachttraining, lopen, wandelen en trektochten. Hij maakt graag tijd om samen met zijn vrouw en dochters quality time te hebben.
Reactie plaatsen
gratis afvallen

Gratis afvallen!

Wil jij graag afvallen en jouw lichaamsvet stabiel blijven houden op lange termijn?
Dan is duurzaam vetverlies iets voor jou!

Wij hebben alle gratis informatie samengebundeld om jou op weg te helpen!

gratis afvallen