arrow_drop_up arrow_drop_down
15 mei 2020 
in Gebak

Luchtige eiwitrijke amandelpannenkoeken

Deze heerlijke pannenkoeken zijn luchtig, vullen goed en erg lekker!
Ze smaken wat tussen een kruising van geroosterde amandelen en popcorn. Heerlijk dus!
Ik heb deze gemaakt toen ik bezig was met het keto dieet experiment. Vermits er zeer weinig koolhydraten inzitten is dit een ideaal recept als tussendoortje of als ontbijt als je niet veel koolhydraten mag of kan eten.
Dit recept is gemaakt voor 2 porties (bv als ontbijt) of 8 keer een tussendoortje. Je kan ze gerust ook invriezen!

Luchtige eiwitrijke amandelpannenkoeken

Benodigdheden (±16 kleine pannenkoekjes)

√ 56 gram eiwitpoeder (amandelsmaak bv)
√ 30 gram amandelmeel
√ 6 gram bakpoeder
√ 2 eieren
√ 200 ml water

Bereidingswijze

Splits de eidooier van het eiwit.
Doe het eiwitpoeder, de bakpoeder, amandelmeel en het water bij de eidooiers.
Klop de eiwitten stijf en klop daarna door het eiwitpoeder mengsel tot je een homogeen geheel hebt.
Spatel de eiwitten voorzichtig door het mengsel heen tot je een homogeen beslag hebt.
Bak de pannenkoekjes kort op de pan. Maak ze niet groter dan 10 cm diameter.

Voedingswaarde per stuk

Dit is de voedingswaarde indien je er 16 stuks uithaalt.

Voedingswaarde per pannenkoek
Energie (kcal) 33
Eiwit (g) 3,8
Koolhydraten (g) 0,6
Vet (g) 1,6

Zelf voedingswaarde berekenen

Heb je meer of minder pannenkoekjes dan 16? Dan kan je hieronder zelf de voedingswaarde berekenen.
De onderstaande voedingswaarde is de voedingswaarde voor alle pannenkoekjes. Je moet deze dus delen door het aantal pannenkoeken die je hebt.

Totale voedingswaarde
Energie (kcal) 530
Eiwit (g) 61
Koolhydraten (g) 10
Vet (g) 26

Stel dat je 14 pannenkoeken hebt. Dan moet je dus:
Energie: 530 delen door 14 = 38 kcal
Eiwit: 61 delen door 14 = 4,4 gram
Koolhydraten: 10 delen door 14 = 0,7 gram
Vet: 26 delen door 14 = 1,9 gram

Varianten

Je kan wisselen tussen verschillende eiwitpoeders.
Je kan extra noten toevoegen als topping als je bv meer calorieën nodig hebt.
Voeg wat gedroogde bessen toe en je hebt een perfecte postworkout snack als duursporter!

Er zijn ook luchtige eiwitrijke kokospannenkoeken.

Over de schrijver
Kevin is diëtist en gespecialiseerd in vetverlies met een langetermijnvisie. Zijn doelstelling is om iedereen een gezond lichaamsgewicht te laten bereiken en dit op een aangename, moeiteloze manier stabiel te blijven houden. Zijn hobby's zijn krachttraining, lopen, wandelen, muurklimmen en trektochten.
Reactie plaatsen

Gratis ebook basisprincipes vetverlies

De basisprincipes van vetverlies uitgelegd in 40 pagina's! Alles wat je moet weten om te starten met vet te verliezen. 

  • Hoe moet je afvallen?
  • Hoe elk dieet werkt
  • Hoe snel moet je afvallen?
  • Praktische tips
50%
Krijg je gratis ebook!
De basisprincipes van vetverlies in 40 pagina's uitgelegd.
Ik wil me ook inschrijven in de wekelijkse nieuwsbrief met vetverlies tips!
Download gratis
(caloriearme) Cookies 🍪