Vegetarische lasagne met ricotta en spinazie
17 mei 2022 
6 min. leestijd

Vegetarische lasagne met ricotta en spinazie

Een heerlijke gezonde en caloriearme vegetarische lasagne met ricotta en spinazie die snel klaar is en gewoon erg lekker is! 😀

√ 180 gram seitan gehakt
√ 800 gram verse tomaten of tomaten in blik
√ 2 grote ajuinen (± 350 gram ℮)
√ 3 tenen knoflook
√ 2 rode paprika's (± 300 gram ℮)
√ 140 gram ℮ tomatenconcentraat
√ 500 gram spinazie
√ 1 kippenei
√ 250 gram ricotta
√ 40 gram geraspte mozzarella
√ 160 gram lasagnevellen (droog)
√ Cayenne peper, oregano, basilicum
√ Zout en peper
√ Eventueel: een beetje zoetstof

Kuis de groenten.
Snij de ajuin in stukjes, de paprika in blokjes en hak de knoflook fijn.

Kook de spinazie en laat uitlekken in een vergiet. Duw het overtollige vocht met de bolle kant van een lepel uit de spinazie.
Doe de ricotta en het kippenei samen met de helft van de fijn gesneden knoflook in een mengkom. Roer er de spinazie onder door en kruid met zout en peper.

Stoof de ajuin met de helft van de gehakte knoflook en blokjes paprika in een kookpot met enkele eetlepels water op een middelhoog vuur tot de ajuin glazig is. Doe de tomatenconcentraat en de tomaten in blik erbij. Plet de tomaten eens grot met een pureestamper (ik heb graag nog merkbaar een stukje tomaat in deze lasagne). Doe het seitangehakt erbij. Kruid met cayenne peper, oregano, basilicum en zout.
Proef eens van de saus, indien je die te zuur vindt (dit is afhankelijk van welke soort tomaten je gebruikt) kan je een klein beetje zoetstof toevoegen.

Neem een  ovenschotel en leg een laagje tomatensaus onderaan. Hierboven leg je een laag lasagnevellen en daarbovenop komt een laagje ricotta-spinazie mengsel. Herhaal dit voor ± 3 lagen lasagnevellen:
- Tomatensaus
- Lasagnevel
- Ricotta-spinazie mengsel
- Tomatensaus
- Lasagnevel
- Ricotta-spinazie mengsel
- Tomatensaus
- Lasagnevel
- Ricotta-spinazie mengsel
- Tomatensaus

Eindig met een laagje tomatensaus en strooi er de geraspte mozzarella over.
Bak in de oven voor 30 min op 160 °C en voor 10 min op 180 °C. De laatste 10 minuten zorgen ervoor dat de mozzarella smelt en een mooie bruin korstje krijgt.

Voedingswaarde per 100 gram
Energie (kcal)76
Eiwit (g)5,9
Koolhydraten (g)8,7
Vet (g)1,8
Vezels (g)1,7

Het bord heeft een diameter van 26 cm.

Portie van 397 gram

Portie van 397 gram
Energie (kcal)300
Eiwit (g)23,3
Koolhydraten (g)34,7
Vet (g)7,0
Vezels (g)6,8

gezonde vegetarische lasagne met ricotta en spinazie voedingswaarde 300 kcal

Portie van 595 gram

Portie van 595 gram
Energie (kcal)450
Eiwit (g)35
Koolhydraten (g)51,9
Vet (g)10,4
Vezels (g)10,2

gezonde vegetarische lasagne met ricotta en spinazie voedingswaarde 450 kcal

Portie van 794 gram

Portie van 794 gram
Energie (kcal)601
Eiwit (g)46,7
Koolhydraten (g)69,3
Vet (g)13,9
Vezels (g)13,6

gezonde vegetarische lasagne met ricotta en spinazie voedingswaarde 601 kcal

Heb je een overschotje of je wilt de gezonde vegetarische lasagne met ricotta voor tweemaal maken?
Dit recept kan je gerust voor meerdere keren maken en invriezen. Je kan het dan opwarmen in de microgolf of in de oven (voor een echt vers lasagne gevoel weer).

 gezonde vegetarische lasagne met ricotta en spinazie om in te vriezen

Over de schrijver
Kevin is diëtist en gespecialiseerd in vetverlies met een langetermijnvisie. Zijn doelstelling is om iedereen een gezond lichaamsgewicht te laten bereiken en dit op een aangename, moeiteloze manier stabiel te blijven houden. Zijn hobby's zijn krachttraining, lopen, wandelen en trektochten. Hij maakt graag tijd om samen met zijn vrouw en dochters quality time te hebben.
Reactie plaatsen
gratis afvallen

Gratis afvallen!

Wil jij graag afvallen en jouw lichaamsvet stabiel blijven houden op lange termijn?
Dan is duurzaam vetverlies iets voor jou!

Wij hebben alle gratis informatie samengebundeld om jou op weg te helpen!

gratis afvallen