Page content

Weinig eten en toch aankomen

Weinig eten en toch aankomen

Weinig eten en toch aankomen is voor velen een echt frustratie. Je hebt een hele dag gezond gegeten of niet veel gegeten en gaat op de weegschaal staan, poef een kilo bijgekomen! Toch is er altijd een zeer logische verklaring voor!

Oorzaak van weinig eten en toch aankomen

Lichaamsgewicht en vetmassa zijn twee compleet verschillende zaken. Zo kan je lichaamsgewicht gestegen zijn en je vetmassa gedaald zijn.
Je kan dus te weinig eten en toch bijkomen in lichaamsgewicht op de weegschaal, maar dat heeft niet perse iets te maken met vetmassa.
Stel dat je vandaag enkel komkommer eet met zout op. Komkommer is erg caloriearm, dus daar zal je zeker niet teveel calorieën mee hebben en je zal niet bijkomen in vetmassa. Maar eet je bijvoorbeeld 10 komkommers (wat erg volumineus is) met wat zout dan kan je lichaamsgewicht wel gestegen zijn!
Want je gaat een stijging krijgen in maag- en darminhoud, vermits je meer volume at dan normaal en bovendien kan het zout ervoor zorgen dat je vocht vasthoudt. Je vetmassa zal wel gedaald zijn, maar jouw lichaamsgewicht kan dus gestegen zijn. Je hebt dus weinig gegeten en toch ben je aangekomen, maar niet in vetmassa. In dit artikel staat alles over plotse stijgingen in lichaamsgewicht uitgelegd.

Kan ik weinig eten en toch aankomen?

Dat hangt er vanaf wat jij definieert als weinig. Eet je minder calorieën dan dat je verbruikt ga je sowieso vet verliezen en kan je dus niet “dik worden van te weinig te eten”. Hieronder staat de balans van de energie-inname en energiebehoefte visueel uitgelegd.balans energie-inname en energieverbruik afvallen - weinig eten en aankomen of bijkomen

Minder calorieën eten is wel niet perse weinig eten. Zo kan je met groenten enorme porties eten en toch nog steeds niet veel calorieën gegeten hebben.
Hieronder staat een foto van een berg eten (± 1 kg) van groenten, kip en wat kruiden. Dit bevat maar 350 kcal, wat evenveel is als 1 volledig paasei en een klein stukje. Als je die chocolade gegeten hebt zal je zeker nog honger hebben en zou je kunnen zeggen: “ik heb weinig gegeten” en het is inderdaad weinig volume, maar niet perse weinig calorieën! Dus weinig eten is niet noodzakelijk weinig calorieën eten.

weinig gegeten toch bijgekomen

Eet je echt weinig?

Uit onderzoek blijkt dat iedereen (ja, zelfs diëtisten) hun porties onderschatten. Zo denken we algauw dat we minder gegeten hebben dan we verbruikt hebben, maar dat is zeker niet perse het geval. Alle calorieën tellen, dus ook: dat broodkorstje dat de kindjes niet opeten, het klontje suiker in de koffie, de extra kaas op de spaghetti, dat handje noten tussendoor etc. Als je minder calorieën eet dan dat je verbruikt verliest je vet, dat is bij iedereen zo. Let erop dat je jezelf niet aan het lijntje houdt door te denken dat je te weinig calorieën kan eten en toch kan aankomen.