Gezondere snelle pannenkoeken
15 december 2021 
in Gebak
3 min. leestijd

Gezondere snelle pannenkoeken

Dit pannenkoeken recept is gezonder en maak je in een wip klaar.
Het hoeft niet altijd met volkoren bloem of havermout te zijn. Eens een lekkere simpele pannenkoek moet ook kunnen.  
Bekijk onderaan zeker eens de extra tips. 

√ 2 eieren
√ 200 gram zelfrijzende bloem
√ 30 gram suiker of alternatief in zoetstof
√ 1 zakje vanillesuiker (8 gram)
√ 700 ml magere melk
√ 1 koffielepel olie

Gebruik je liever zoetstof? Kijk dan onderaan voor het alternatief.

Neem een grote mengkom en doe de eieren, magere melk, suiker, vanillesuiker en zelfrijzende bloem erin.
Mix met een staafmixer tot je een mooie homogeen mengsel hebt.

Neem een antikleefpan en verhit 1 koffielel olie.
Bak de pannenkoeken op een middelhoog vuur langs beide kanten.

Met deze hoeveelheid beslag bak ik 8 grote pannenkoeken.

gezondere snelle pannenkoeken recept caloriearm gezond

Voedingswaarde per 100 gram
Energie (kcal)199
Eiwit (g)8,0
Koolhydraten (g)34,6
Vet (g)3,0
Vezels (g)1,0

Als je uit het beslag 8 pannenkoeken haalt dan kan je per stuk onderstaande voedingswaarde gebruiken.  

Voedingswaarde (± 72 gram per stuk)
Energie (kcal)144
Eiwit (g)5,8
Koolhydraten (g)25,0
Vet (g)2,1
Vezels (g)0,7

Gebruik je liever zoetstof in plaats van suiker? Dan spaar je nog wat extra kcal uit. Dan kan je de onderstaande voedingswaarde gebruiken.

Voedingswaarde pannenkoek met zoetstof 1:1 verhouding

De onderstaande voedingswaarde voor pannenkoeken kan je gebruiken als je een zoetstof gebruikt met een 1 op 1 verhouding: bv sugarly, Zusto
Gebruik 40 gram zoetstof in dit geval.

Voedingswaarde per 100 gram
Energie (kcal)173
Eiwit (g)8,0
Koolhydraten (g)28,0
Vet (g)3,0
Vezels (g)1,0

Voedingswaarde pannenkoek met zoetstof 1:10 verhouding

De onderstaande voedingswaarde voor pannenkoeken kan je gebruiken als je een zoetstof gebruikt met een 1 op 10 verhouding: bv Canderel, Sucralose
Gebruik 4 gram zoetstof in dit geval.

Voedingswaarde per 100 gram
Energie (kcal)174
Eiwit (g)8,0
Koolhydraten (g)28,4
Vet (g)3,0
Vezels (g)1,0

Een pannenkoek kan als gezonder en meer vullend tussendoortje gebruikt worden. Meerdere pannenkoeken met chocoladesaus en ijscrème is dan weer al wat teveel als tussendoortje.

Wij eten pannenkoeken meer als hoofdmaaltijd (op een dag waarbij je anders al groenten gegeten hebt).
We gebruiken als beleg vaak een caloriearme gele pudding die ik zelf maak (op basis van magere melk en zoetstof) en fruit: appel, peer, aardbei,...

Wat we soms ook doen is een half uurtje voor de maaltijd een flinke kom lekkere soep drinken als voorgerecht. Zo is het gemakkelijker om te genieten met mate van de pannenkoeken.

Over de schrijver
Kevin is diëtist en gespecialiseerd in vetverlies met een langetermijnvisie. Zijn doelstelling is om iedereen een gezond lichaamsgewicht te laten bereiken en dit op een aangename, moeiteloze manier stabiel te blijven houden. Zijn hobby's zijn krachttraining, lopen, wandelen en trektochten. Hij maakt graag tijd om samen met zijn vrouw en dochters quality time te hebben.
Reactie plaatsen
gratis afvallen

Gratis afvallen!

Wil jij graag afvallen en jouw lichaamsvet stabiel blijven houden op lange termijn?
Dan is duurzaam vetverlies iets voor jou!

Wij hebben alle gratis informatie samengebundeld om jou op weg te helpen!

gratis afvallen