Havermouttaart met cacaopoeder en blauwe bessen
15 december 2021 
in Gebak
2 min. leestijd

Havermouttaart met cacaopoeder en blauwe bessen

Een snelle en gezonde havermouttaart die kan dienen als ontbijt of verzadigend tussendoortje.
Deze havermouttaart is geschikt als ontbijt, tussendoortje of 2de maaltijd (ipv een broodmaaltijd).
Je kan ze indien gewenst in stukjes invriezen. Dit recept is een variant op deze havermouttaart.

√ 200 gram havermout
√ 8 gram sucralose zoetstof
√ 20 gram cacaopoeder
√ 400 ml magere melk
√ 125 gram blauwe bessen

Gebruik je liever een andere zoetstof? Neem dan een zoetstof hoeveelheid die overeenkomt met 60 gram suiker.

Neem een grote mengkom en doe alle ingrediënten erin uitgezonder de blauwe bessen.
Meng alles goed onder elkaar door en laat het even staan zodat de havermout een deel van de melk geabsorbeerd heeft (± 30 minuten).

Als je haast hebt kan je ook gewoon alles in 1 keer mengen, maar ik vind als je bovenstaande techniek gebruikt dat het geheel mooier en steviger uit de vorm komt wat bv gemakkelijker is als je stukken wilt invriezen.

Meng de blauwe bessen erdoor en doe het beslag in een taartvorm (ik gebruik een ovenschotel of ronde porseleinen bakvorm).
Bak de taart ± 30-35 minuten op 180°C.

Als je stukjes wilt invriezen laat je hem beter even afkoelen voor je stukken uit de taart snijdt.

Voedingswaarde per 100 gram
Energie (kcal)148
Eiwit (g)6,8
Koolhydraten (g)21,8
Vet (g)2,7
Vezels (g)4,9

Als je de havermouttaart in 6 stukken snijdt, dan kan je onderstaande voedingswaarde gebruiken.

Voedingswaarde voor ⅙ van taart
Energie (kcal)170
Eiwit (g)7,7
Koolhydraten (g)25,0
Vet (g)3,1
Vezels (g)5,6

Als je de havermouttaart in 4 stukken snijdt, dan kan je onderstaande voedingswaarde gebruiken.

Voedingswaarde voor ¼ van taart

Energie (kcal)255
Eiwit (g)11,6
Koolhydraten (g)37,5
Vet (g)4,6
Vezels (g)8,4

Je kan gerust een dubbele hoeveelheid hiervan maken en een "dikkere" taart maken. Zo kan je kleinere stukken eruit snijden en hoef je geen meerdere vormen vuil te maken (en erna af te wassen   ).

Je kan hem ook maken met een rijpe peer of appel, dat smaakt ook altijd erg lekker! 😊

Over de schrijver
Kevin is diëtist en gespecialiseerd in vetverlies met een langetermijnvisie. Zijn doelstelling is om iedereen een gezond lichaamsgewicht te laten bereiken en dit op een aangename, moeiteloze manier stabiel te blijven houden. Zijn hobby's zijn krachttraining, lopen, wandelen en trektochten. Hij maakt graag tijd om samen met zijn vrouw en dochters quality time te hebben.
Reactie plaatsen
gratis afvallen

Gratis afvallen!

Wil jij graag afvallen en jouw lichaamsvet stabiel blijven houden op lange termijn?
Dan is duurzaam vetverlies iets voor jou!

Wij hebben alle gratis informatie samengebundeld om jou op weg te helpen!

gratis afvallen