Page content

1200, 1300, 1400 of 1500 kcal per dag en niet afvallen

1200, 1300, 1400 of 1500 kcal per dag en niet afvallen

Je kan 1200 kcal per dag eten en niet afvallen. Gelukkig betekent het niet perse dat je geen vetmassa aan het verliezen bent!

1200 kcal per dag en niet afvallen

Of je nu 1200, 1300, 1400 of 1500 kcal eet en het lukt niet met het afvallen, het is allemaal even frustrerend.
Ons lichaamsgewicht en vetmassa zijn twee compleet verschillende zaken. Zo kan je bijvoorbeeld 1200 kcal eten, maar zeer veel zout gegeten hebben.
Zout kan ervoor zorgen dat je lichaamsvocht vasthoudt waardoor je lichaamsgewicht stijgt. Jouw vetmassa daalt natuurlijk wel als je maar 1200 kcal eet, maar dat zal dus niet perse resulteren in een daling van lichaamsgewicht, of toch niet op korte termijn. Hieronder staat een visueel voorbeeldje.

1200 of 1300 kcal per dag eten en niet afvallen

In dit voorbeeld heb je 1200 kcal per dag gegeten. Dat is minder dan dat je verbruikt en dan zien we dus dat jouw lichaamsgewicht (rode lijn) in het begin mooi daalt samen met de vetmassa (groene lijn). Door stress, hormonale schommelingen of iets zouter te eten stijgt op een bepaald moment jouw lichaamsvocht (blauwe lijn), hierdoor kan je lichaamsgewicht meerdere dagen stabiel blijven terwijl je eigenlijk wel vet aan het verliezen bent. Dit kan soms, afhankelijk van de oorzaak, meer dan een maand aanhouden. Daarna daalt je lichaamsgewicht plots sneller, omdat je lichaamsvocht daalt en jouw vetmassa blijft verder dalen. Tot wanneer je lichaamsvocht gestabiliseerd is. Erna gaat je lichaamsgewicht en vetmassa weer mooi gelijk dalen.

Er zijn heel wat factoren die ervoor kunnen zorgen dat je lichaamsgewicht plots stijgt of niet daalt:

  • lichaamsvocht
  • koolhydraatvoorraad
  • stress
  • hormonen
  • zout
  • medicatie
  • etc

Je kan dus zeker 1200, 1300, 1400 of 1500 kcal eten en niet afvallen, niet omdat je lichaamsvet niet daalt, maar wel omdat je lichaamsgewicht schommelt door andere factoren buiten de vetmassa. Kijk dus niet teveel naar het lichaamsgewicht, maar richt je vooral op andere factoren zoals omtrek, kledingmaat etc. Want als je effectief onder jouw energiebehoefte eet, ga je sowieso vet verliezen.

Je moet natuurlijk wel opletten dat je niet meer eet dan je denkt. Iedereen onderschat zijn porties consequent. Het is dus zeker interessant om toch eens de weegschaal boven te halen en dat sneetje brood te wegen.

“Ik eet maar 1300 kcal en toch val ik niet af”

Het doet me denken aan twee zussen (tweeling) die bij mij kwamen om af te vallen. Beiden aten ze maar 1300 kcal, maar de ene zus viel consequent af terwijl de andere zo goed als niet afviel. Dankzij de vetpercentage meting kon ik effectief bevestigen dat haar vetmassa niet veel gedaald was. “Ik eet nochtans niet veel en ik hou echt alles bij wat ik eet!” zei ze. Na enige tijd vragen stellen werd het al snel duidelijk dat de tweelingzus die wel afviel alles consequent woog, terwijl haar zus dat nooit deed, maar keek naar porties (bv 1 portie choco, 1 snede brood).

Ze ging naar huis met het idee om haar eten wat meer te wegen. Nog geen twee dagen later belde ze me al terug op, haar 1 portie choco (15g), woog eigenlijk 30g en haar snede brood was niet de standaard van 30 gram, maar woog meer dan 50 gram. Zo had ze nog talloze verschillen gevonden. De afspraak erna was ook zij net als haar zus mooi afgevallen.

Niet te snel zorgen maken in het lichaamsgewicht

Eet je dus niet veel calorieën en kan je niet afvallen, dan heeft het wellicht te maken met het misverstand rond het verschil van lichaamsgewicht en vetmassa of met een missschatting van de calorie-inname.

Hou je jouw calorieën goed bij en eet je minder dan dat je verbruikt? Heb vertrouwen dat jouw lichaamsvet wel aan het dalen zal zijn, ongeacht wat je lichaamsgewicht juist doet. Eet je dus maar 1200 kcal en gaat het afvallen niet? Maak je niet te snel zorgen, je lichaamsgewicht zal wel volgen. Je bent bezig met een marathon, niet met een spurt. Zorg ervoor dat het geen opgave is om vol te houden in de eerste plaats.