Page content

Is rijst een dikmaker

Is rijst een dikmaker

Rijst wordt vaak bestempeld als gezond, maar toch hoor je soms dat rijst ook een dikmaker kan zijn. Hieronder het antwoord van de specialisten in vetverlies!

Is rijst een dikmaker?

Nee, rijst is geen dikmaker. Als je bijkomt in vetmassa, dan eet je meer calorieën dan dat je verbruikt. Of deze calorieën nu komen uit rijst, pasta, sla of appel, dat maakt op vlak van vetverlies helemaal niets uit. Uiteraard is het wel zo dat rijst wel calorieën bevat, maar rijst is niet perse DE dikmaker die ervoor zorgt dat je automatisch bijkomt in vetmassa. Het heeft dus te maken met de caloriebalans en niet zozeer met het al dan niet rijst eten.

is rijst een dikmaker - afvallen en vermageren met rijst

Is rijst gezonder dan aardappelen

Als mensen zich afvragen of rijst gezonder is dan aardappelen, bedoelen ze meestal: “Is het beter om rijst te eten in plaats van aardappelen als je wilt afvallen?”.
Vermits het draait rond de caloriebalans en niet zozeer vanwaar de calorieën vandaan komen, kan je met beide eten en nog steeds gewicht verliezen.
Er bestaan heel wat soorten rijst. De hoeveelheid calorieën die elke soort rijst bevat is ongeveer hetzelfde, dus dat maakt op vlak van vermageren niet echt uit. De hoeveelheid vezels, vitaminen en mineralen verschillen wel enorm van soort tot soort. Zilvervliesrijst (of volkorenrijst) bevat veel meer magnesium, vitamine B1, B2, B3, B6 en B9, vezels, ijzer, fosfor en mangaan dan witte rijst. Zilvervliesrijst zal dus voor de meesten een gezondere keuze zijn dan de witte variant. We zullen hieronder dus zilvervliesrijst, de gezondste rijst, vergelijken met aardappelen.

Nutriënten in rijst en aardappelen

Per 100g
Rijst (ongekookt) Aardappelen 
Energie (kcal) 370 77
Eiwit (g) 7,8 2
Koolhydraten (g) 77,2 17,5
Vet (g) 2,9 0
Fosfor (mg) 333 57
Kalium (mg) 223 425
Vit B1 (mg) 0,1 0,08
Vit B2 (mg) 0,093 0,032
Vit B6 (mg) 0,5 0,3

Rijst bevat per 100 gram dus meer calorieën dan aardappelen, maar 100 gram ongekookte rijst is voor velen al een grote portie.  Een buideltje rijst weegt 125 gram en is normaal voor 2 personen. Een normale portie rijst komt dus uit op een 62,5 gram of 231 kcal. Een normale portie aardappelen is voor velen een 200 gram. Wat overeenkomt met 154 kcal. Er zijn natuurlijk altijd mensen die echte aardappelliefhebbers zijn en een grote portie daarvan eten of net een volledig buideltje rijst opeten. Maar in het algemeen mag je dus besluiten dat voor de meesten aardappelen wat minder calorieën zullen aanbrengen dan rijst. Als we dan de nutriënten eens uitzetten per 100 kcal dan krijgen we een beter beeld over de voedingswaarde.

Per 100 kcal
Rijst (ongekookt) Aardappelen 
Energie (kcal) 100 100
Eiwit (g) 2,1 2,6
Koolhydraten (g) 20,9 22,7
Vet (g) 0,8 0
Fosfor (mg) 90 74
Kalium (mg) 60 552
Vit B1 (mg) 0,027 0,104
Vit B2 (mg) 0,025 0,042
Vit B6 (mg) 0,135 0,390

We kunnen dus zien dat de hoeveelheid eiwit in rijst en aardappelen nagenoeg gelijk zijn per 100 kcal. Er zit een beetje minder fosfor in aardappelen, maar er zit wel meer kalium, vit B1, B2 en B6 in aardappelen dan in rijst. Beiden zijn echter goede aanbrengers van vitaminen en mineralen, maar aan de hand van deze gegevens kan je besluiten dat rijst niet perse gezonder (of ongezonder) is dan aardappelen. Aardappelen zijn dus ook zeker niet perse DE dikmaker waarvan ze zo vaak beschuldigd worden.

Verzadiging rijst en aardappelen

Aardappelen verzadigen volgens de verzadigingsindex bijna 2,5 keer zoveel als rijst. De verzadigingsindex zegt hoe gevuld we zijn, het is een subjectief gevoel en niet echt een wetenschappelijk gegeven te noemen. Voor de meesten gaan aardappelen dus meer verzadigen, maar uiteindelijk mogen we niet het individueel aspect erin vergeten. Test dus voor jezelf eens uit, wat vult er meer en wat vult er minder. Wanneer ben je langer gevuld of heb je net sneller honger etc.

Persoonlijke voorkeur

Natuurlijk komt het ook gewoon neer op persoonlijke voorkeur. Zelf eet ik even graag aardappelen als rijst. Eet je natuurlijk veel liever aardappelen dan eet je beter dat als je wilt vermageren dan rijst of omgekeerd. Zorg ervoor dat de voedingsmiddelenkeuzes die je maakt aangenaam zijn en geen opgave zijn in de eerste plaats. Enkel zo zal je op lange termijn jouw lichaamsgewicht ook stabiel kunnen blijven houden.