Chili sin carne met lichte rijst
22 februari 2022 
3 min. leestijd

Chili sin carne met lichte rijst

Deze heerlijke gezonde chili sin carne met rijst- en bloemkoolrijstmengeling is caloriearm en gemakkelijk klaar te maken.
Je kan gerust een grotere portie maken en porties invriezen. Zo heb je altijd een lekker en gezonde hap in de diepvries zitten! 😀

√ 180 gram seitan gehakt
√ 500 gram tomatenstukjes
√ 350 gram Tomato frito
√ 400 gram ℮ wortelen (± 4 grote wortelen)
√ 4 middelgrote ajuinen (± 600 gram ℮)
√ 4 tenen knoflook
√ 4 rode paprika's (± 800 gram ℮)
√ 250 gram ℮ rode kidneybonen uit blik
√ 285 gram ℮ zoete maïs uit blik
√ 300 gram bloemkoolrijst
√ 200 gram snelkookrijst (wit)
√ 1 groentebouillonblokje
√ Kaneel en komijnpoeder (beiden ± ½ eetlepel)
√ Cayenne peper
√ Zout

Kuis de groenten.
Snij de wortelen in schijfjes, de paprika's in blokjes, snipper de ui fijn en hak de knoflook in stukjes.
Doe alle gesneden groenten en het groentebouillonblokje in een grote kookpot en roerbak kort zonder vetstof. Zet op een middelhoogvuur met een deksel op de kookpot tot de groenten de gewenste gaarheid bereikt hebben.

Laat de kidneybonen en maïs uit blik uitlekken.
Voeg het seitan gehakt, tomatenstukjes, tomato frito, rode kidneybonen en maïs toe. Kruid met kaneel, komijnpoeder, cayenne peper en zout naar smaak.

Kook de rijst in licht gezouten water. Voeg 5 minuten voor het einde van de kooktijd de bloemkoolrijst toe en laat nog 5 minuten meekoken. Giet af in een vergiet en laat het goed goed uitlekken.

Voedingswaarde per 100 gram
Energie (kcal)51
Eiwit (g)3,4
Koolhydraten (g)7,7
Vet (g)0,7
Vezels (g)2,5
Voedingswaarde per 100 gram
Energie (kcal)90
Eiwit (g)3,1
Koolhydraten (g)17,5
Vet (g)0,6
Vezels (g)1,2

Het bord heeft een diameter van 26 cm.

Portie van 757 gram

583 gram chili sin carne
174 gram rijst- en bloemkoolrijstmengeling

Portie van 757 gram
Energie (kcal)457
Eiwit (g)25,2
Koolhydraten (g)75,3
Vet (g)4,9
Vezels (g)16,8

gezonde chili sin carne met lichte rijst caloriearm recept afvallen voedingswaarde

Je smaakt de bloemkoolrijst niet in de rijst. Door de bloemkoolrijst en rijst te mengen heb je een lagere hoeveelheid kcal voor eenzelfde portie terwijl het even lekker smaakt! 😉

Over de schrijver
Kevin is diëtist en gespecialiseerd in vetverlies met een langetermijnvisie. Zijn doelstelling is om iedereen een gezond lichaamsgewicht te laten bereiken en dit op een aangename, moeiteloze manier stabiel te blijven houden. Zijn hobby's zijn krachttraining, lopen, wandelen en trektochten. Hij maakt graag tijd om samen met zijn vrouw en dochters quality time te hebben.
Reactie plaatsen
gratis afvallen

Gratis afvallen!

Wil jij graag afvallen en jouw lichaamsvet stabiel blijven houden op lange termijn?
Dan is duurzaam vetverlies iets voor jou!

Wij hebben alle gratis informatie samengebundeld om jou op weg te helpen!

gratis afvallen