Marokkaanse groentestoofpot met kip
18 maart 2021 
6 min. leestijd

Marokkaanse groentestoofpot met kip

Een heerlijk Marokkaans groentestoofpotje met kip. Een bron van vezels en eiwit en een vitamine en mineralen bom! 😅
Je kan er pasta, rijst, couscous, aardappelen, brood,… naast eten. Maar vaak eet ik het zonder iets naast of met een peulvruchtenbron er extra bij: linzen, kikkererwten of bonen.

Ik maak dit gerecht voor meerdere keren klaar en vries porties in, zo heb ik altijd een lekker en gezond maaltijdje zitten! 😊
Je zal de hoeveelheden dus misschien wat moeten verkleinen voor mensen die geen enorme kookpot hebben.

√ 1 witte kool (± 1,4 kg ℮)
√ 900 gram ℮ wortelen
√ 3 kg ℮ pompoen
√ 7 teentjes look
√ 5 grote ajuinen (±1 kg ℮)
√ 2 rode paprika’s (±400 g ℮)
√ 800 gram tomaten (of tomaten stukjes in blik)
√ 3 grote kippenborstfilets (±700 g)
√ 2 kippenbouillonblokjes
√ Kurkuma, paprikapoeder, ras el hanout, zout en peper

Kuis alle groenten.
Snij de witte kool in stukjes.
Ik snij hiervoor de witte kool in 4. En elk ¼ van de volledige witte kool deel ik dan nog in drie vooraleer ik het hart van de witte kool verwijder en de witte kool in stukjes snij.

Snij de pompoen, paprika, wortelen, kip, tomaten, (indien je geen tomaten stukjes in blik gebruikt) in blokjes.
Snipper de ajuin fijn en hak de knoflook in stukjes.

Bak de ajuin, knoflook, paprika en kip kort aan op een antikleefpan (zonder toevoegingen van vetstof). Kruid met peper en zout.
Doe de inhoud van de antikleefpan in een grote kookpot en voeg alle groenten (buiten de tomaten) en kippenbouillonblokjes toe.
Kruid met kurkuma, paprikapoeder, ras el hanout, zout en peper en zet het geheel met een deksel erop op een zacht vuur voor ± 1-1,5 uur.
Roer indien nodig alles eens goed onder elkaar door. Er komt voldoende vocht uit de groenten om ervoor te zorgen dat het niet aanbakt.

Eenmaal alle groenten gaar zijn voeg je de tomatenblokjes toe en meng goed onder elkaar door en kruid af.
In de winter gebruik ik tomaten in blik, in de zomer verse tomaten.

Voedingswaarde per 100 gram
Energie (kcal)28
Eiwit (g)3,0
Koolhydraten (g)3,5
Vet (g)0,2
Vezels (g)1,8

Het bord heeft een diameter van 26 cm.

Portie van 200 gram

Portie van 56 kcal
Energie (kcal)56
Eiwit (g)6,1
Koolhydraten (g)6,9
Vet (g)0,5
Vezels (g)3,6

Marokkaanse groentestoofpot met kip caloriearm gezond recept voedingswaarde portie 56 kcal

Portie van 400 gram

Portie van 111 kcal
Energie (kcal)111
Eiwit (g)12,2
Koolhydraten (g)13,9
Vet (g)1,0
Vezels (g)7,2

Marokkaanse groentestoofpot met kip caloriearm gezond recept voedingswaarde portie 111 kcal

Portie van 600 gram

Portie van 167 kcal
Energie (kcal)167
Eiwit (g)18,2
Koolhydraten (g)20,8
Vet (g)1,5
Vezels (g)10,8

Marokkaanse groentestoofpot met kip caloriearm gezond recept voedingswaarde portie 167 kcal

Je kan dus rijst, pasta, couscous, aardappelen,… naast dit groentestoofpotje eten, maar ook zonder iets erbij is het heerlijk.
Zoals hierboven reeds vermeld eet ik vaak peulvruchten ernaast. Zo heb je een echte vezelbom.
Hieronder een foto van mijn portie (1 kg groentestoofpotje met 100 gram gekookte linzen), goed voor meer dan 20 gram vezels! 😁

Marokkaanse groentestoofpot met kip vezelrijk recept

Over de schrijver
Kevin is diëtist en gespecialiseerd in vetverlies met een langetermijnvisie. Zijn doelstelling is om iedereen een gezond lichaamsgewicht te laten bereiken en dit op een aangename, moeiteloze manier stabiel te blijven houden. Zijn hobby's zijn krachttraining, lopen, wandelen en trektochten. Hij maakt graag tijd om samen met zijn vrouw en dochters quality time te hebben.
Reactie plaatsen
gratis afvallen

Gratis afvallen!

Wil jij graag afvallen en jouw lichaamsvet stabiel blijven houden op lange termijn?
Dan is duurzaam vetverlies iets voor jou!

Wij hebben alle gratis informatie samengebundeld om jou op weg te helpen!

gratis afvallen