Voedingsmiddelen met NEGATIEVE calorieën
03 november 2020 
3 min. leestijd

Voedingsmiddelen met NEGATIEVE calorieën

Zoals je weet bevat elk voedingsmiddel een bepaalde hoeveelheid calorieën per 100 gram. Weliswaar zal het ene een pak meer calorieën bevatten dan het ander. Denk bijvoorbeeld maar aan het verschil tussen 100 gram appel (54 kcal) en 100 gram pure zwarte chocolade (540 kcal). Chocolade bevat dus maar liefst 10x zoveel calorieën!

Nu ja, zo onlogisch is dat natuurlijk niet. Maar wat als ik je zeg dat er voedingsmiddelen bestaan die zelfs voor NEGATIEVE calorieën kunnen zorgen?

Geloof je me niet?

Groot gelijk, een voedingsmiddel dat op zijn eigen NEGATIEVE calorieën bevat bestaat helaas niet. Toch zijn er voedingsmiddelen die globaal gezien wel een negatief effect kunnen hebben op onze calorie balans. Algemeen gaat het hier over LAAG CALORIE DENSE voeding zoals groenten, fruit, soep en water. Desondanks dat deze geen of maar weinig calorieën bevatten, hebben deze wel allemaal een groot volume. Dat betekent dus dat ze bij inname veel volume in de maag innemen waardoor er minder ruimte is voor calorie densere voeding. Daarnaast zal ons lichaam pas het ‘ik zit vol’ signaal geven aan onze hersenen na 20 minuten. Door dus eerst laag calorie dense voeding te eten, zal je op die manier sneller vol zitten.

Uit onderzoek blijkt dat het eten van laag calorie dense voeding VOOR de maaltijd ervoor kan zorgen dat je MINDER calorieën consumeert tijdens de hoofdmaaltijd. Belangrijk hierbij is natuurlijk dat de ingenomen voeding voor de maaltijd effectief ook minder calorieën bevat dan de totaal minder gegeten calorieën tijdens onze hoofdmaaltijd.

En ja hoor, zo blijkt dat het eten van een kom soep voor de maaltijd ervoor zorgt dat je netto gezien (dus al rekening gehouden met wat hierboven beschreven staat) 100 calorieën minder eet tijdens de hoofdmaaltijd. Ook een kom rauwe groentjes zal hetzelfde effect hebben. Een grote appel van rond de 100 calorieën zal er echter voor zorgen dat je maar liefst 300 calorieën minder eet tijdens de hoofdmaaltijd, wat dus een netto winst van 200 calorieën betekent.

Negatieve calorieën

Welke voeding behoort allemaal tot deze ‘laag calorie dense voeding’? Dat zijn:

  • Groenten
  • Fruit (op enkele soorten na die meer koolhydraten bevatten zoals banaan, passievrucht en dadels)
  • Soep zonder extra vetstof, room of aardappels
  • Water of spuitwater

Een belangrijke opmerking is dat dit effect het grootst is wanneer je deze voeding eet VOOR de hoofdmaaltijd. Zo zal het eten van meer groenten, soep of fruit tijdens de maaltijd een veel MINDER GROOT effect veroorzaken. De reden is dat we tijdens de hoofdmaaltijd gelijktijdig ook calorie densere voeding eten waardoor je netto gezien wel meer calorieën binnen krijgt. Uiteraard is voldoende groenten eten tijdens de maaltijd nog steeds duizend keer beter dan helemaal geen groenten te eten.

Het beste van beide werelden is dan ook dat je niet enkel groenten of soep eet VOOR de hoofdmaaltijd maar ook TIJDENS.

Het effect van de ‘negatieve calorieën’ is dan ook de reden dat je kan AFVALLEN DOOR MEER TE ETEN. En net omdat we ons zelf niet uithongeren, kunnen we op lange termijn ook veeeeel gemakkelijker ons lichaamsgewicht stabiel houden. Dit noemen we bij Move2Health dan ook ‘Duurzaam afvallen‘.

Het eten van een kom zelfgemaakte groentesoep of een bordje rauwe groentjes met wat balsamicoazijn en kruiden, zal ervoor zorgen dat je onbewust MINDER gaat eten tijdens je hoofdmaaltijd ZONDER hongergevoel.

balsamico azijn

Over de schrijver
Glenn is in 2015 afgestudeerd als voedingsmiddelentechnoloog. Uit zijn passie voor gezonde en ecologisch verantwoorde voeding heeft hij nadien nog een postgraduaat duurzame ontwikkeling gevolgd en behaalde hij het Precision Nutrition Lvl 1 certificaat. Vetverlies met een langetermijnvisie op een manier die jou gelukkig maakt en je goed in je vel laat voelen. Daar draait het bij hem om.
Reactie plaatsen
gratis afvallen

Gratis afvallen!

Wil jij graag afvallen en jouw lichaamsvet stabiel blijven houden op lange termijn?
Dan is duurzaam vetverlies iets voor jou!

Wij hebben alle gratis informatie samengebundeld om jou op weg te helpen!

gratis afvallen