arrow_drop_up arrow_drop_down
20 augustus 2020 

Zomerse Nasi goreng

Dit heerlijk recept van Nasi goreng met zomergroenten is caloriearm en gezond. Je kan aan de nasi goreng uiteraard ook heel wat andere groenten aan toevoegen!
Je kan er een enorme portie van nemen en dan nog heb je weinig calorietjes binnen!

Zomerse nasi goreng

Benodigdheden (6 porties van 450 kcal)

√ 2 grote ajuinen
√ 2 lente-uitjes
√ 4 teentjes knoflook
√ 600 gram erwten
√ 400 gram wortelen
√ 2 grote rode paprika’s
√ 2 kleine of 1 grote aubergine
√ 1 courgette (± 700 gram)
√ 250 gram champignons
√ 5 stengels selder (± 100 gram)
√ 200 gram surimi of krabstaafjes
√ 250 gram magere biefstuk
√ 1 grote kippenborstfilet (± 275 gram)
√ 3 eieren
√ 50 ml magere melk
√ 300 gram volkoren rijst
√ peper, zout, gember en sojasaus

Bereidingswijze

Kuis de ajuinen, lente-uitjes, knoflook, wortelen, paprika, aubergine, courgette, champignon en selder.
Hak de ajuinen in maantjes en de knoflook fijn. Snij de paprika, wortelen, courgette, aubergine en selder in kleine blokjes. Snij de champignons in plakjes.
Snij de kippenborst en surimi in blokjes. Snij de biefstuk in fijne reepjes.

Bak de ajuin en knoflook samen met de kippenblokjes en biefstuk reepjes in een grote wok met een antikleeflaag (zo hoef je er geen extra vetstof bij te voegen).
Je kan dit mits toevoeging van wat water ook in een gewone kookpot doen. Voeg peper, zout, gember en sojasaus toe naar smaak.
Eenmaal de kip en biefstuk wat gekleurd zijn kan je de wortelen, paprika, aubergine, courgette, champignon, erwten en selder toevoegen. Roerbak het geheel tot wanneer je de gewenste gaartijd bereikt (zelf heb ik de groentjes graag lekker zacht).
Voeg de surimi toe aan de nasi goreng.

Kluts de eieren door elkaar en kruid met peper en zout. Voeg de magere melk toe en meng goed.
Bak een omelet op een antikleefpan met het ei-melk mengsel. Snij de omelet in reepjes en voeg het bij de nasi goreng.

Kook de volkoren rijst in licht gezouten water volgens de verpakking.

Strooi ter afwerking wat ringetjes lente-ui erboven. Je kan eventueel nog wat extra sojasaus toevoegen.

Voedingswaarde nasi goreng per 100 gram

Voedingswaarde per 100 gram
Energie (kcal)69
Eiwit (g)5,8
Koolhydraten (g)9,6
Vet (g)0,8

Voedingswaarde nasi goreng per portie

De borden hebben een diameter van 26 cm.

Portie van 150 kcal

Voedingswaarde portie van 218 gram
Energie (kcal)150
Eiwit (g)12,7
Koolhydraten (g)20,9
Vet (g)1,8

nasi goreng caloriearm portie van 150 kcal voedingswaarde

Portie van 300 kcal

Voedingswaarde portie van 436 gram
Energie (kcal)300
Eiwit (g)25,5
Koolhydraten (g)41,8
Vet (g)3,5

nasi goreng caloriearm portie van 300 kcal voedingswaarde

Portie van 450 kcal

Voedingswaarde portie van 654 gram
Energie (kcal)450
Eiwit (g)38,2
Koolhydraten (g)62,7
Vet (g)5,3

nasi goreng caloriearm portie van 450 kcal

Over de schrijver
Kevin is diëtist en gespecialiseerd in vetverlies met een langetermijnvisie. Zijn doelstelling is om iedereen een gezond lichaamsgewicht te laten bereiken en dit op een aangename, moeiteloze manier stabiel te blijven houden. Zijn hobby's zijn krachttraining, lopen, wandelen, muurklimmen en trektochten.
Reactie plaatsen

Gratis ebook basisprincipes vetverlies

De basisprincipes van vetverlies uitgelegd in 40 pagina's! Alles wat je moet weten om te starten met vet te verliezen. 

  • Hoe moet je afvallen?
  • Hoe elk dieet werkt
  • Hoe snel moet je afvallen?
  • Praktische tips
50%
Krijg je gratis ebook!
De basisprincipes van vetverlies in 40 pagina's uitgelegd.
Ik wil me ook inschrijven in de wekelijkse nieuwsbrief met vetverlies tips!
Download gratis
(caloriearme) Cookies 🍪