Wanneer merk je dat je afvalt

Wanneer merk je dat je afvalt

Als je aan het afvallen bent en je doet goed je best wil je uiteraard snel resultaat zien. Maar wanneer merk je dat je afvalt?Hoe snel je resultaat ziet is afhankelijk van verschillende factoren:
  • Hoeveel calorieën je onder jouw energiebehoefte zit
  • Hoeveel je lichaamsvet in het begin was
  • Jouw vetverdeling
  • Jouw meetmethode
Hieronder bespreken we elke factor en zijn impact op wanneer je merkt dat je aan het afvallen bent.

Hoeveel calorieën je onder jouw energiebehoefte zit

Hoe minder calorieën je eet ten opzichte dat je verbruikt, hoe sneller je zal afvallen en hoe sneller je dus mogelijks resultaat ziet.
Eet je bijvoorbeeld 300 kilocalorieën onder jouw energiebehoefte elke dag, dan ga je ongeveer 0,3 kg vet verliezen per week.
Iemand die 600 kilocalorieën onder zijn energiebehoefte eet zal dus ook veel sneller resultaat zien dan iemand die maar net minder calorieën eet dan hij/zij verbruikt.

Hoeveel je lichaamsvet in het begin was

Hoe meer lichaamsvet je hebt, hoe meer je moet verliezen om ervoor te zorgen dat het zichtbaar is. Iemand die 150 kg weegt en 10 kg verliest, verliest ±6% van zijn lichaamsgewicht. Daarentegen iemand die 70 kg weegt en dezelfde 10 kg verliest, verliest ± 14% van zijn lichaamsgewicht. Hoe minder je weegt hoe sneller je resultaat zal zien bij het afvallen dus.

Jouw vetverdeling

Als je meer lichaamsvet opslaat op plaatsen die zichtbaar zijn voor jezelf en anderen: gezicht, buik, achterwerk,... kan je sneller zien dat je afgevallen bent ten opzicht van iemand die vet opslaat op plaatsen die minder opvallen: borstkas, rug, onderbenen,... .
Op welke plek je het eerst afvalt is afhankelijk van genetica, hormonen, geslacht, stress etc.

Jouw meetmethode

Sommige meetmethoden geven sneller een resultaat weer bij het afvallen dan andere meetmethoden.
Er zijn veel mogelijke manieren om te weten of je afgevallen bent:
  • Weegschaal
Als je naar de weegschaal kijkt kan je al snel resultaat zien bij het afvallen. Dit is echter niet altijd vetmassa, maar kan ook lichaamsvocht, maag- en darminhoud zijn etc. Ik raad dus aan om je niet teveel te wegen.
  • Spiegel
De spiegel wordt vaak onbewust gebruikt als manier om je progressie te meten bij het afvallen. Vermits we ons vaak dagelijks in de spiegel zien, zie jij zelf vaak niet veel verschil. Foto's zijn vaak een betere manier om je progressie te meten vermits je deze naast elkaar kan leggen en zo een langere periode vergelijken.
  • Omtrekken
Je kan op verschillende plaatsen jouw omtrek meten. De bekendste omtrek die velen nemen is natuurlijk de buikomtrek. Als je goed onder jouw energiebehoefte zit kan je hier al na 2-4 weken een verschil meten.
  • Kledingmaat
Een subtiele manier om je progressie bij te houden, maar wel een zeer betrouwbare (ervan uitgaand dat je de kledij niet op de verkeerde temperatuur wast natuurlijk  ). Je kan bijvoorbeeld een broek of een rok passen waar je momenteel niet inpast en deze om de twee weken passen. Zo ga je algauw merken dat je er beter inpast!Wanneer het afvallen zichtbaar is dus afhankelijk van heel wat factoren: Vetverdeling, meetmethode, hoeveel calorieën je eet ten opzichte van jouw energieverbruik en hoeveel lichaamsvet je hebt.
Zolang je onder jouw energiebehoefte zit zal je afvallen en uiteindelijk zal je het resultaat wel te zien krijgen. Maak je dus niet teveel zorgen. Probeer meer proces georiënteerd te worden dan resultaat gericht. Uiteraard willen we afvallen en het ook zien, maar het zijn de gewoonten, de dagelijkse handelingen die we stellen die ervoor zorgen dat we uiteindelijk al dan niet gaan afvallen EN ervoor kunnen zorgen dat ons lichaamsvet ook op lange termijn stabiel blijft.
"Wanneer merk je dat je afvalt" is dus veelal een verkeerde vraag om te stellen. Stel jezelf de volgende vragen:
  • Welke gewoonten moet ik opbouwen zodat ik kan afvallen?
  • Hoe zorg ik ervoor dat ik op een aangename manier kan afvallen?
  • Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik die kilo's er ook kan af blijven houden?
Als je hieraan werkt zal het resultaat (het zichtbaar resultaat van je afvallen) wel volgen!
gratis afvallen

Gratis afvallen!

Wil jij graag afvallen en jouw lichaamsvet stabiel blijven houden op lange termijn?
Dan is duurzaam vetverlies iets voor jou!

Wij hebben alle gratis informatie samengebundeld om jou op weg te helpen!

gratis afvallen