Verschillende soorten verzadiging

Welke vormen van verzadiging zijn er?

"Ik zit vol, ik kan niet meer!" iedereen heeft dit wellicht wel eens gezegd, maar wat betekent dat juist 'vol zijn' en welke soorten verzadiging bestaan er?

Welke vormen van verzadiging zijn er?

Je hebt twee soorten verzadiging. Darmverzadiging en maagverzadiging. De eerste fase van verzadiging is de darmverzadiging. Deze verzadiging komt voor indien er nutriënten uit de voeding tot het einde van de dunne darm geraken. Hierdoor komen er bepaalde hormonen vrij die ervoor zorgen dat je minder eetlust hebt.  Bij de darmverzadiging heb je voldoende nutriënten gegeten en zou je dus eigenlijk kunnen stoppen met eten.
Indien er echter nog eten beschikbaar is kunnen we nog verder eten tot onze maag gevuld is. Dit noemen we maagverzadiging. Dit heeft vaak een gevoel van overdaad en gaat samen met een vol tot overvol gevoel.

Wanneer ben je verzadigd?

De maag is een zak met een gat in. Dus het is niet enkel belangrijk om te weten hoe groot de maag is, maar ook hoe snel die maag geledigd kan worden.
In tegenstelling tot wat je zou denken is er dus geen verband tussen de grote van de maag en de porties die gegeten kunnen worden.

Darmverzadiging

Grote stukken voedsel moeten afgebroken worden in de maag en de osmolariteit moet aangepast worden. Eten en drinken die de juiste osmolariteit hebben, gaan de maag dus sneller verlaten. Dit is ook een reden dat iemand gemakkelijker een liter frisdrank kan drinken dan 1 liter water.
Wanneer de uiteinde van de dunne darm (ileum) nutriënten krijgt worden er hormonen (polypeptide YY, glucagon-like peptide 1 en Oxyntomodulin ) aangemaakt. Deze zorgen er onder andere voor dat de eetlust verminderd wordt, dat de maaglediging vertraagd wordt en dat het verzadigingsgevoel toeneemt.  De maaglediging kan volledig stoppen door glucagon-like peptide 1 . Dus eigenlijk bepaald de dunne darm in dit geval de grootte van de maag.
Voedsel die beter opneembaar is gaat in mindere mate het uiteinde van de dunne darm bereiken, vandaar dat ultrabewerkte voedingsmiddelen minder gaan verzadigen dan onbewerkte voedingsmiddelen.
Bij mensen met overgewicht en diabetes type 2 gaat een verminderde aanmaak van polypeptide YY en glucagon-like peptide 1  er dus voor zorgen dat er grotere porties gegeten kunnen worden. Ook indien ze een maagverkleining ondergaan hebben. Mensen met een maagverkleining kunnen dus soms nog steeds voldoende eten om een te zwaar lichaam te onderhouden.
Glucagon-like peptide 1 en insuline gaan Ghreline onderdrukken, hierdoor vermindert de honger. 

Maagverzadiging

maagverzadiging
De maag is een orgaan dat gemaakt is om uit te rekken.
Mensen gaan dus eenmaal de maaglediging stopt door glucagon-like peptide 1 niet perse stoppen met eten. Glucagon-like peptide 1 zorgt ervoor dat de Fundus ontspant en hierdoor uitzet. Zo kunnen we nog meer eten. 
In dit geval gaan mensen niet meer actief op zoek naar eten,  maar als er nog eten gemakkelijk beschikbaar is, wordt er nog verder gegeten.  Op dit punt is er dus geen honger meer. Er is dus eigenlijk al een verzadiging opgetreden vanuit signalen van de dunne darm (darmverzadiging), maar eigenlijk bestaat de maagverzadiging pas als de maag volledig vol is. De rekbaarheid van de fundus is iets dat kan verbeteren naarmate men er meer en meer op traint. Denk maar aan competitieve eetwedstrijden. De rekbaarheid vermindert echter ook weer als je enige tijd weer kleinere porties neemt.
Het uitrekken van de fundus is een aanpassing van het lichaam uit tijden waarbij voedselbeschikbaarheid onzeker was en dat we zoveel mogelijk moesten eten indien het eten voorhanden was. 

Het probleem met ultrabewerkte voedingsmiddelen en verzadiging

In tijden waar ultrabewerkte voedingsmiddelen overal beschikbaar zijn, ga je dus snel veel te veel eten en dat ligt dat niet perse aan het formaat van je maag. Zo zullen deze ultrabewerkte voedingsmiddelen in het begin van de dunne darm al geabsorbeerd worden wat ervoor zorgt dat het signaal (die het einde van de dunne darm heeft) om te stoppen met eten veel later komt dan als je onbewerkte voedingsmiddelen eet.
Voedingsmiddelen eten met veel vezels en een lage caloriedichtheid is dus belangrijk als je met minder calorieën ook gevuld wilt zijn.
Reactie plaatsen
gratis afvallen

Gratis afvallen!

Wil jij graag afvallen en jouw lichaamsvet stabiel blijven houden op lange termijn?
Dan is duurzaam vetverlies iets voor jou!

Wij hebben alle gratis informatie samengebundeld om jou op weg te helpen!

gratis afvallen