Page content

Moet je meer eten om af te vallen?

Meer eten om af te vallen? Het lijkt zo tegenstrijdig en toch hoor je het erg vaak. Kan je wel afvallen door meer te eten?

Meer eten om af te vallen

Afvallen draait volledig rond de calorie-inname en calorieverbruik. Eet je meer dan dat je verbruikt kom je bij in vetmassa en als je minder eet dan dat je verbruikt verliest je vetmassa. Als je dus meer eet en daardoor teveel calorieën eet ga je niet afvallen. Integendeel, je zal zelfs bijkomen in vetmassa! Afvallen door meer te eten is dus een fabeltje.

meer eten om af te vallen caloriebalans

Er bestaan inderdaad wel enkele metabole aanpassingen die ervoor kunnen zorgen dat je metabolisme wat verlaagd, maar dat is zo beperkt dat dit nooit de oorzaak kan zijn van je lichaamsgewicht dat niet meer daalt. Enkele voorbeelden van metabole aanpassingen zijn je spiermassa die efficiënter met energie omgaat, kleine onbewuste bewegingen die je minder doet (zoals bewegen op je stoel, handgebaren, trillen met de benen) etc. Deze aanpassingen zijn echter zo beperkt dat als je veel minder calorieën eet dan dat je verbruikt, je nog steeds vet zou verliezen.

Ik moet altijd denken aan een arm of een been die gebroken is. Als deze uit de gips komt, wat zie je dan? Ja, jouw been of arm die gebroken was is duidelijk verdund. Dat komt omdat ons lichaam geen energie wilt investeren om de spiermassa en botmassa te onderhouden als we het toch niet gebruiken.
Ons hart klopt sneller als we sporten. Van zodra we stoppen met sporten daalt de hartslag. Dat zijn allemaal manieren om ervoor te zorgen dat we extra calorieën besparen, wat evolutionair enorm belangrijk was in tijden van voedselschaarste.

Ons lichaam kan niet in spaarstand, want het is continu in spaarstand! 
– Kevin

Maar hoe komt het dat dan dat je desondanks dat je niet veel eet, je lichaamsgewicht toch niet daalt?

Oorzaken waarom het lichaamsgewicht niet daalt:

1. De weegschaal gebruiken om je progressie te bepalen

We vergeten gauw dat lichaamsgewicht en vetmassa twee compleet verschillende zaken zijn. Zo kan jouw lichaamsgewicht stabiel blijven terwijl je vetmassa eigenlijk wel aan het dalen is. Jouw lichaamsgewicht wordt beïnvloed door onder andere: vocht, koolhydraatvoorraad, maag- en darminhoud, spiermassa, medicatie, hormonen etc. Dus als je lichaamsgewicht niet onmiddellijk daalt desondanks dat je minder calorieën eet denk je al gauw: “Oei, mijn metabolisme gaat gedaald zijn! Ik zal meer moeten eten om af te vallen!”. Je bent algauw opgejaagd, gefrustreerd en geïrriteerd hierdoor. Dit allemaal kan tot stress leiden (of lijden) 😕 en dat zorgt weer voor problemen zoals je hieronder wel zal lezen.

Als ik in dit artikel dan ook spreek over afvallen, spreek ik altijd over vetverlies, want dat is wat je uiteindelijk wilt bereiken. Als je een uur in de sauna zit ben je heel wat lichaamsgewicht kwijt, maar daarom is je vetmassa nog niet perse gedaald. Zorg er dus altijd voor dat je duidelijk dat onderscheid maakt tussen vetmassa en lichaamsgewicht! Dit wordt ook uitgebreid besproken in ons gratis Ebook.

2. Stress

Veel mensen denken aan stress enkel aan de mentale stress en dat is natuurlijk een vorm, maar ook sporten, minder slapen, minder calorieën eten dan dat je verbruikt legt een ‘stress’ op je lichaam. Al deze verschillende stressfactoren kunnen ervoor zorgen dat het stresshormoon cortisol stijgt in ons lichaam. Dit zorgt ervoor dat je meer vocht kan vasthouden. Je kan dus veel sporten, minder calorieën eten dan dat je verbruikt en geïrriteerd zijn want jouw lichaamsgewicht daalt maar niet op de weegschaal. Klinkt bekend?

meer eten afvallenJa, frustrerend hé… 😭

Hierboven heb ik al duidelijk gemaakt dat je beter niet kijkt naar de weegschaal. Want het zal dus enkel problemen veroorzaken. Als je eens wat meer eet kan je cortisol dalen. Dit komt omdat er een stressfactor weggehaald wordt, namelijk minder calorieën eten dan dat je verbruikt. Hierdoor kan je vocht dalen en kan je dus een plotse daling hebben van het lichaamsgewicht. Dat heeft echter niets te maken met je metabolisme die ervoor abnormaal laag was, maar met het vocht die je vetverlies maskeerde.

3. Verkeerde inschatting van energie-inname

Eet je effectief minder calorieën dan dat je verbruikt? Bereken je jouw calorieën elke dag? Ook in het weekend? Overcompenseer je niet op feestdagen of sociale gelegenheden? Zet je alle kleine extraatjes erin, ook dat beetje melk bij de koffie of die olie die je gebruikt of dat proevertje dat je neemt? Zeer vaak maken we gewoon een verkeerde inschatting van hoeveel calorieën we exact eten. We denken dat we minder eten dan in werkelijkheid en hierdoor vallen we niet af. Dan is ons metabolisme al snel de boosdoener en googelen we “afvallen door meer te eten”.  Hier heb ik nog wat meer neergetypt (als dat een woord is 😅) over mogelijke oorzaken van overgewicht desondanks je weinig eet.

Meer eten om af te vallen werkt dus niet op vlak van calorieën, want als je teveel calorieën eet kom je bij. Maar meer eten is natuurlijk niet perse meer calorieën eten. Zo kan je wel meer eten en toch afvallen als je voedingsmiddelen eet waar er weinig calorieën inzitten.

Wil je meer eten en toch afvallen?

Dan is het belangrijk om voedingsmiddelen te eten die een lage caloriedichtheid hebben, dat zijn voedingsmiddelen die weinig calorieën bevatten voor veel volume.
Deze voedingsmiddelen zullen veel verzadigen en bevatten minder calorieën, zo kan je het gevoel hebben dat je veel eet, desondanks dat je toch niet zoveel calorieën hebt.

Voorbeelden zijn:

  • Groenten: komkommer, sla, tomaat, wortel, courgette, pompoen, rode biet, knolselder etc.
  • Fruit: rode bessen, aardbeien etc.
  • Water, thee, koffie en andere calorieloze dranken.
  • Mager vlees, vis, vegetarische vleesvervangers etc.
  • Etc.

Meer eten en afvallen

Door voedingsmiddelen te eten met een lage caloriedichtheid kan je veel volume eten zonder veel calorieën te hebben. Zo kan je meer eten en toch afvallen! Twee mooie voorbeelden om duidelijk te maken dat je meer kan eten en afvallen staan hieronder. Waar zou jij het meest gevuld mee zijn?

meer eten om af te vallen - aardbeien vs m&m's

Zowel de aardbeien als de m&m’s bevatten 250 kcal, maar met die m&m’s ben je uiteraard helemaal niet mee gevuld terwijl je die portie aardbeien (bijna 1 kg) nooit zou kunnen op eten als tussendoortje. Stel dat je regelmatig m&m’s eet kan je deze vervangen door een voedingsmiddel met een lage caloriedichtheid, zoals aardbeien. Zo kan je meer eten en toch afvallen! 😃

Het volgende voorbeeldje: waar zou jij het meeste verzadigd mee zijn, dat Midden-Oosters groentestoofpotje of die chocolade?

meer eten om af te vallen - midden oosterse groentenstoofpot vs chocolade

Met het groentestoofpotje ga je natuurlijk veel meer gevuld zijn dan met die chocolade. In het stoofpotje zit maar liefst 1 kg groenten, dat krijgen de meeste mensen nooit op, terwijl die chocolade al in enkele minuten (als het al zo lang duurt 🙊) binnengespeeld zal zijn.

afvallen via meer te eten

Ik denk dat deze jongeman die chocolaatjes snel zou kunnen binnenspelen! 😛

Recepten die ervoor zorgen dat je meer kan eten en afvallen

Hieronder staan enkele visuele voorbeelden van maaltijden met een lage caloriedichtheid.
Deze recepten en veel andere kan je terugvinden op onze vetverlies blog!

Snelle macaroni – 350 kcal

snelle macaroni 350 kcal

Voorjaarssalade met pitavlees en risoni – 600 kcal

veel volume en weinig calorieën slaatje

Kalkoen- en groentencurry – 300 kcal

kalkoen- en groentencurry veel volume weinig kcal

Couscous met wintergroenten en kip – 300 kcal

Couscous met wintergroenten en kip - 300 kcal veel volume weinig kcal

Kip tikka masala – 400 kcal

kip tikka masala - veel volume weinig kcal

Je kan dus zeker afvallen door meer te eten, maar dan moet je vooral veel caloriearme producten eten!
Veel succes verder met jouw vetverlies verhaal! 💪

Comment Section

0 reacties op “Moet je meer eten om af te vallen?

Plaats een reactie